Page 12 - Report_1998_Project_el

Basic HTML Version

Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης - Δραστηριότητες 1998
12
ΑΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ ΕΚΤ
Δραστηριότητες Επιστημονικής και Τεχνολογικής Πληροφόρησης
Κατά τη διάρκεια του 1998 στο πλαίσιο παροχής Επιστημονικής και Τεχνολογικής
Πληροφόρησης διεκπεραιώθηκαν 3.000 περίπου ερωτήματα. Τα ερωτήματα
προήλθαν σε ποσοστό 43,7% από φορείς Τριτοβάθμιας εκπαίδευσης (ΑΕΙ, ΤΕΙ),
23,7% από ΕΣΥ, 6% από Ερευνητικά Κέντρα, 26,15% από ιδιώτες και το υπόλοιπο
περίπου 1% από Υπουργεία.
Από την ανάλυση της κατανομής των ερωτημάτων ανά επιστημονικό τομέα
προκύπτει ότι ποσοστό 34,44% αφορούν βιοϊατρικά θέματα, 23,16% Citation Index
και το υπόλοιπο κατανέμεται σε διάφορες επιστημονικές περιοχές.
Η παροχή Ε+Τ πληροφόρησης με ενδιάμεσες υπηρεσίες που αποτελούσε τον πυρήνα
της δραστηριότητας του ΕΚΤ από την αρχή της λειτουργίας του, επανατοποθετήθηκε
κατά το 1998 σε νέα βάση.
Τα δεδομένα που οδήγησαν προς αυτήν την κατεύθυνση ήταν:
Η δυνατότητα σημαντικού πλέον αριθμού χρηστών των υπηρεσιών του ΕΚΤ για
online αναζήτηση
Η κυριαρχία του INTERNET ως πηγής για ενημέρωση
Η πολιτική μεγάλων εκδοτικών οίκων για λόγους marketing να επιτρέπουν για
σημαντικό διάστημα την ελεύθερη πρόσβαση στις βάσεις τους σε ευρείες ομάδες
χρηστών.
Η σύνδεση των βάσεων δεδομένων με περιοδικά πλήρους κειμένου και η πολιτική
φορέων για electronic document delivery
Η ανάλυση των χαρακτηριστικών των χρηστών του ΕΚΤ σε συνδυασμό με την
μελέτη που έγινε για την καταγραφή του τρόπου που επιθυμούν να λαμβάνουν την
υπηρεσία, οδήγησε στα ακόλουθα συμπεράσματα :
Ο μεγαλύτερος αριθμός των χρηστών, ειδικά αυτοί που χρησιμοποιούν την
πληροφόρηση για επαγγελματικούς λόγους (π.χ ιατροί, στελέχη ΜΜΕ κλπ.)
εκτιμάται ότι επιθυμούν τη συνέχιση της παροχής της υπηρεσίας με βελτίωση των
συνθηκών παροχής, τόσο ως προς την παραγγελία όσο και στην παραλαβή των
αποτελεσμάτων.
Υπάρχει σημαντικός αριθμός χρηστών που προτιμάει να αναζητεί μόνος του την
πληροφορία που επιθυμεί. Στους χρήστες αυτούς, κυρίως ερευνητές, μέλη ΔΕΠ,
μεταπτυχιακοί φοιτητές κά, το κόστος αναζήτησης συνήθως καλύπτεται από τον
φορέα στον οποίο εργάζονται.
Για τη δεύτερη ομάδα χρηστών εξετάζεται η διεύρυνση των συμβολαίων με τους
εκδοτικούς οίκους, ώστε να τους δοθεί σε πλαίσιο νομιμότητας, η δυνατότητα
χρησιμοποίησης του ηλεκτρονικού περιεχομένου του ΕΚΤ.
Συμπληρωματικά σχεδιάσθηκαν εφαρμογές με web interface που υποστηρίζονται από
βάσεις δεδομένων σε περιβάλλον ORACLE, που θα επιτρέψουν τη διεκπεραίωση της
υπηρεσίας και την καταγραφή της χρήσης που επιβάλλουν οι εκδοτικοί οίκοι.
Με βάση τα προαναφερόμενα η υπηρεσία Ε+Τ πληροφόρησης αναμορφώνεται και
προσανατολίζεται σε πλέον επιθετική πολιτική, όπως αυτή της συστηματικής και
επικεντρωμένης πληροφόρησης για επιλεγμένες ομάδες χρηστών.